Land Rover creëert gepersonaliseerde Defender voor Paul Smith

Summary

De Britse Designer Sir Paul Smith heeft samen met Land Rover een absoluut unieke Defender gecreëerd, die vandaag is onthuld in de winkel van de designer op Albermarle Street in Mayfair.

Als Land Rover Defender fan in hart en nieren, heeft Sir Paul Smith door de jaren heen verschillende Defenders gereden. “De Defender is een Brits icoon; een waar ik uiterst trots op ben,” zegt Paul. “Ik heb een Defender bij mijn vakantiehuis op het Italiaanse platteland, omdat het de perfecte auto is voor hobbelige landweggetjes.”

Paul Smith werkte nauw samen met het Special Vehicle Operations (SVO) team van Land Rover – dat verantwoordelijk is voor het personaliseren van auto’s voor individuele klanten – om zo een unieke Defender te creëren, volledig afgestemd op zijn smaak. Onder toezicht van Land Rover’s Design Director & Chief Creative Officer, Gerry McGovern, kon Paul zijn droom van een unieke, gepersonaliseerde Defender realiseren.

Er zijn 27 verschillende kleuren gebruikt voor de exterieurpanelen, die allemaal door Sir Paul Smith zelf zijn gekozen. Daarbij werd hij geïnspireerd door het Britse landleven en de kleuren die vroeger werden gebruikt voor Defenders van het leger. “Ik wilde mooie, rijke kleuren, maar tegelijkertijd wilde ik dat ze goed samengingen, maar toch ook verrassend zouden zijn.” Om de uitstraling te krijgen waar hij naar streefde, gaf Paul het SVO team een set Pantone kleurstalen, die daarna speciaal werden gemengd voor deze Defender.

Om het persoonlijke design nog verder te versterken, werkte Paul samen met Land Rover om te zorgen dat het interieur ook voldeed aan zijn ideeën. “Dit is een absoluut uniek ontwerp. Ik wilde deze Defender een gevoel van luxe geven. Dus maakte ik gebruik van een combinatie van leder en stof voor de stoelen. Sterker nog, het is een stof die ik zelf heb ontworpen voor Maharam, een Amerikaanse stoffenfabrikant.” De auto is voorzien van talloze speciale Paul Smith accenten.

“Binnenin contrasteert zwart leder met blauwe stiknaden en er zijn vele kleine, verborgen details in het hele design. Bijvoorbeeld een afbeelding van een sleutelbos geprint in de binnenzijde van het bergvak. Dan is er ook nog een met de hand geschilderde bij op de hemelbekleding, wat ook weer een speelse verwijzing is naar het Britse platteland en de historie van de Defender. Ook zijn de standaard middenconsole en klok van de Defender vervangen door een unieke Paul Smith middenconsole. Mijn ontwerpen staan bekend om hun aandacht voor detail, dus wilde ik niet uit de toon vallen met deze Defender.”

Ondanks de vele speelse details en personal touches van Paul, behoudt de Defender wel zijn traditionele elementen, zoals de robuuste buitenspiegels, portiergrepen en velgen, iets wat van groot belang was voor de ontwerper. Deze kregen een matte afwerking om een eigentijdse uitstraling te creëren.

Gerry McGovern, Design Director en Chief Creative Officer van Land Rover, voegt daaraan toe: “Ik vond het een gepast eerbetoon aan de iconische Defender, om een van de meest onderscheidende Britse ontwerpers van deze tijd te laten samenwerken met het Land Rover team om zijn creatieve visie tot uitdrukking te brengen.”