De New Range Rover: adembenemend modern, weergaloos verfijnd en ongeëvenaarde kwaliteiten

De elegante New Range Rover is het toonbeeld van moderne luxe. Hij biedt nog meer verfijning, keuze en personaliseringsmogelijkheden dan ooit.

De Range Rover bepaalt als de eerste en oorspronkelijke luxe-SUV al vijftig jaar de norm in zijn segment. De auto combineert van oudsher sereen comfort met allesoverwinnende capaciteiten. De New Range Rover is begeerlijker dan ooit, adembenemend modern en elegant, technologisch verfijnd en voorzien van naadloze connectiviteit.

Met keuze uit vier efficiënte mild hybrid-aandrijflijnen, vier, vijf of zeven zitplaatsen en Standard of Long Wheelbase-carrosserieën voelt de New Range Rover zich thuis in iedere omgeving. Vanaf 2022 wordt de New Range Rover ook als plug-in hybrid aangeboden en vanaf 2024 ook met volledig elektrische aandrijving.

Thierry Bolloré, Chief Executive Officer, Jaguar Land Rover, zegt: “The New Range Rover is a superb manifestation of our vision to create the world’s most desirable luxury vehicles, for the most discerning of customers. It writes the next chapter in the unique story of pioneering innovation that has been a Range Rover hallmark for more than 50 years.”

De nieuwe, flexibele Modular Longitudinal Architecture, ofwel MLA-Flex, is de basis voor deze nieuwe, luxueuze Range Rover en zijn ongeëvenaarde capaciteiten, wendbaarheid en weergaloze verfijning. Dankzij de combinatie van state-of-the-art ontwikkelingstechnieken, de nieuwste virtuele ontwikkeling en het zware ontwikkelingsprogramma van Land Rover biedt de New Range Rover een nog hogere kwaliteit.

Vanaf 2022 zijn ook innovatieve Extended Range plug-in hybrid (PHEV) aandrijflijnen beschikbaar. Die combineren een CO2-emissie van minder dan 30 g/km met een volledig elektrische actieradius tot 100 km1. In de dagelijkse praktijk zal de actieradius zo’n 80 km bedragen – voor de gemiddelde Range Rover rijder genoeg om 75% van de ritten volledig elektrisch af te leggen2.

De nieuwe luxe-SUV is leverbaar in de uitvoeringen SE, HSE en Autobiography. Tijdens het eerste productiejaar is ook een First Edition-versie beschikbaar, gebaseerd op de Autobiography-uitvoering en voorzien van unieke uitrustingsdetails. De First Edition is leverbaar met keuze uit vijf lakkleuren, waaronder de exclusieve tint Sunset Gold satijnglans. Zowel de Standard (SWB) als de Long Wheelbase (LWB) is leverbaar met vijf zitplaatsen, de LWB optioneel ook met een volwaardige derde zitrij voor comfortabele zitruimte voor zeven volwassenen.

De New Range Rover SV, leverbaar vanaf 2022, is een verfijnde interpretatie van de kenmerkende luxe van de Range Rover en de personalisatiemogelijkheden van de experts bij Special Vehicle Operations. De SV is er als SWB en LWB, met exclusieve kenmerken als de designthema’s SV Serenity en SV Intrepid, en de SV Signature Suite met vier zitplaatsen.

Adembenemend modern

De vijfde generatie van de luxe-SUV tilt de modernistische designfilosofie van Land Rover naar een nog hoger niveau, met als designstatement een hedendaagse interpretatie van het kenmerkende silhouet. De Range Rover blijft als topmodel van Land Rover toonaangevend in zijn segment, met adembenemende moderniteit, esthetische elegantie en ultieme verfijning.

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover, zegt: “The New Range Rover is a vehicle with a peerless character, from the impeccable restraint of its exterior to the flawless tranquil sanctuary of its cabin. Informed by creative intellect and a desire for perfection, it doesn’t follow fashion or trend, but by a modernist design philosophy, combined with over 50 years of evolution, it is quite simply the most desirable Range Rover ever created.”

De New Range Rover wordt gekenmerkt door drie designlijnen die hun oorsprong vinden in alle voorgaande generaties: de aflopende daklijn, de krachtige taillelijn en de oplopende lijn van de dorpel. Deze herkenbare elementen zorgen – samen met de karakteristieke korte overhang aan de voorzijde en de opvallend gevormde achterzijde met de praktische, tweedelige achterklep – voor een elegant silhouet dat onmiskenbaar hoort bij de uitstraling van de Range Rover.

De ononderbroken taillelijn maakt Land Rover’s aandacht voor detail extra duidelijk. De afgeronde rand van het plaatwerk van het portier sluit optisch eenvoudig en strak aan op de ruit. De speciale afwerkingstechniek wekt – samen met de gelijk met de carrosserie liggende ruiten, de achterlichten die onzichtbaar zijn totdat ze worden geactiveerd en de zorgvuldige detailafwerking – de indruk dat de Range Rover uit één stuk is gemaakt.

De oppervlakken hebben een heldere en hedendaagse uitstraling en dragen bij aan de lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30. Daarmee is de New Range Rover de meest aerodynamische luxe-SUV ter wereld.

Het luxueuze interieur is voorzien van moderne, intuïtieve en relevante technologieën, die alle zijn ontwikkeld om harmonieus samen te gaan met de fijnste materialen en innovaties op het gebied van comfort. Het resultaat is een rustgevend toevluchtsoord voor alle inzittenden, dat van iedere rit een waar genoegen maakt.

De beschikbare carrosseriekleuren laten de elegante proporties en de strakke oppervlakken van de New Range Rover volledig tot hun recht komen, terwijl de mogelijkheden voor het interieur duurzamer, meer verantwoord en progressiever zijn dan ooit. Er is keuze uit meer materialen en afwerkingen, waaronder innovatieve bekledingsstoffen en aangenaam aanvoelend Ultrafabrics™. Hiermee wordt de samenwerking voortgezet tussen Land Rover en Kvadrat™ – Europees leider in de fabricage van premium stoffen. De combinatie met Ultrafabrics™ zorgt voor een materiaal dat lichter is dan traditioneel leder en waarvan de fabricage tot 75% minder CO2-uitstoot produceert.

Weergaloze verfijning

De New Range Rover zorgt ervoor dat iedere reis een onvergetelijke gebeurtenis wordt. Hij combineert geavanceerde technologie met moderne luxe, met als resultaat een weergaloze verfijning voor alle inzittenden, ook die op de derde zitrij. Ongewenste geluiden, trillingen en andere factoren die voor afleiding kunnen zorgen, worden weggenomen, wat de zintuigen van de inzittenden ontlast. Op de bestemming aangekomen voelen ze zich fris, zelfs na een lange reis.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, zegt: “The New Range Rover takes the lessons learned over 50 years of evolution and combines them with cutting edge technologies to deliver supreme refinement, comfort and wellbeing. It does this through pre-emptive suspension that primes the vehicle for upcoming corners, next-generation noise cancelling with new headrest speakers and clean air technology that can help significantly reduce odours and viruses – creating one of the quietest, most relaxing, modern luxury travelling experiences imaginable.”

Geavanceerde luidsprekertechnologie zorgt voor serene kalmte in het interieur en sluit daarmee perfect aan op de fundamentele verfijning van de MLA-Flex-architectuur. Dat biedt iedere inzittende een eersteklas reisbeleving. Het gebruikt het 1.600 Watt Meridian Signature Sound System om een van de stilste auto-interieurs ter wereld te creëren, waarbij aanvullende 20 Watt speakers in de vier hoofdsteunen zorgen voor een meeslepende geluidsbeleving.

De derde generatie van het Active Noise Cancellation3-systeem registreert trillingen van de wielen, bandengeluid en motorgeluiden die het interieur binnendringen en genereert een anti-signaal dat deze geluiden neutraliseert via de 35 speakers van het systeem. Twee speakers met een diameter van 60 mm in de vier hoofdsteunen zorgen voor persoonlijke stiltezones met hetzelfde effect als hoogwaardige ’noise cancelling’ hoofdtelefoons.

De New Range Rover zorgt voor een nieuw niveau van welzijn in het luxe-SUV-segment, met Cabin Air Purification Pro4 als hoogtepunt van baanbrekende technologie. Het systeem omvat dual-nanoeTM X-technologie voor het beperken van de aanwezigheid van allergenen en het verwijderen van pathogenen. Dit helpt onaangename geuren en virussen in het interieur aanzienlijk te reduceren. De effectiviteit van de geavanceerde nanoeTM X-technologie is wetenschappelijk aangetoond, ook voor SARS-CoV-2-virussen4. De innovatieve technologie is actief in de lucht, zodat een filter om deeltjes te neutraliseren niet nodig is. Een tweede nanoeTM X-apparaat voor de tweede zitrij optimaliseert de effectiviteit. Ook CO2 Management en PM2.5 Cabin Air Filtration verbeteren de luchtkwaliteit in het interieur.

De Range Rover was in 1992 de eerste luxe-SUV met elektronisch gestuurde luchtvering. De New Range Rover blijft baanbrekend met Dynamic Response Pro en voorspellende wielophanging die gebruikmaakt van eHorizon Navigation-data. Het systeem ‘leest’ de weg voor de auto en prepareert de schokdempers voor een perfecte demping. De intelligente technologie werkt ook samen met de Adaptive Cruise Control met Steering Assist, zodat carrosseriebewegingen die kunnen worden veroorzaakt door verandering in snelheid, worden tegengegaan. De volledig onafhankelijke wielophanging vormt de basis voor het luxueuze rijgedrag. Daarin past Land Rover voor het eerst een five-link achteras toe, die samen met de geavanceerde luchtvering effectiever dan ooit het interieur isoleert van oneffenheden in het wegdek.

De New Range Rover is ook de eerste Land Rover met Power Assisted Doors5 met geïntegreerde gevaarherkenning en anti-beknellingssysteem. Hierdoor werkt Soft Door Close nog beter en begint en eindigt iedere rit met moeiteloze verfijning. Alle vier de portieren zijn elektrisch te openen en sluiten en kunnen eveneens worden bediend via het Pivi Pro-scherm. Het systeem werkt ook offroad op hellingen tot 10 graden. Geavanceerde gevaarherkenning zorgt ervoor dat de portieren automatisch stoppen met openen of sluiten totdat dit veilig en ongehinderd kan. De praktische, horizontaal gedeelde achterklep, al sinds 1970 een kenmerk van de Range Rover, is voor 2021 geüpdatet met diverse technologieën voor meer gebruiksgemak.

In de bagageruimte beschermt de nieuwe Versatile Loadspace Floor de bagage. Het slimme vloerpaneel is halverwege over de gehele breedte naar voren op te klappen en vormt zo een scheidingswand om kleine spullen op hun plaats te houden, waarbij ze toch vanaf de achterkant van de Range Rover goed bereikbaar zijn. Het paneel kan ook naar achter opklappen om dienst te doen als rugleuning als het onderste deel van de achterklep als zitplaats wordt gebruikt. Aanvullend op de rugleuningfunctie van de Versatile Loadspace Floor zorgt de nieuwe Tailgate Event Suite6 met extra verlichting, audio en op maat gemaakte kussens voor een perfecte plek om te zitten en tegelijk te genieten van het buitenleven.

Op de versies met vijf zitplaatsen debuteert de nieuwe Auto-Folding Loadspace Cover. Deze combineert de praktische eigenschappen van een vaste afdekking met het gemak van een wegklapbare versie. De afdekking trekt zich op elegante wijze terug als het bovenste deel van de achterklep wordt geopend, voor onbelemmerde toegang tot de bagageruimte zonder dat de onderste achterklep hoeft te worden geopend.

Naadloze technologie

Ook de New Range Rover blijft innoveren met een reeks technologieën die het gemak, de efficiëntie, de verfijning en de veiligheid verder verbeteren. De nieuwste Land Rover Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) maakt dit mogelijk, evenals Software-Over-The-Air (SOTA) updates voor zo’n zeventig elektronische modules. Dat betekent dat de New Range Rover altijd blijft evolueren en steeds beter wordt.

De New Range Rover is voorzien van naadloos geïntegreerd Amazon Alexa7, dat met intuïtieve en natuurlijke spraakcommando’s verder gaat dan touchscreens en knoppen. Dit maakt de bediening van functies eenvoudiger en is het toonbeeld van moeiteloze moderne luxe. Alexa maakt het voor de inzittenden mogelijk om alles – van favoriete infotainmentfuncties en muziekselectie tot navigatie of telefooncontacten – te bedienen zonder de handen van het stuur of de ogen van de weg te halen.

Alexa maakt in de New Range Rover gebruik van kunstmatige intelligente, voor een naadloze interactie en ongekend gebruiksgemak. Via Alexa kunnen inzittenden met eenvoudige stemcommando’s vragen om het nieuws, het weerbericht of geplande afspraken weer te geven. In combinatie met andere Alexa-apparaten kan het zelfs thuis het licht aan doen.

Alexa werkt onafhankelijk van Wireless Apple CarPlay® en Wireless Android Auto™ en is te activeren door “Alexa” te zeggen of op de Alexa-knop op het centrale touchscreen te tikken8. Er is geen smartphone of ander extern apparaat voor nodig – alleen de gegevens van het Amazon-account van de klant en een internetverbinding. Qi-compatible smartphones kunnen draadloos worden opgeladen.

Nick Rogers, Executive Director, Product Engineering, Jaguar Land Rover, zegt: “The New Range Rover combines supreme on-road and all-terrain capability with electrified propulsion and new levels of connected capability. In the quest for comfort, we have been obsessed with human science and understanding brain activity to minimise cognitive impact and ensure these advanced technologies work in absolute harmony, creating a truly effortless driving experience. It’s an engineer’s duty to make people’s lives better, and that’s exactly what the New Range Rover will do for you.”

De New Range Rover tilt de bekroonde Land Rover Pivi Pro-infotainmenttechnologie naar een nog hoger niveau met het grootste touchscreen tot nu toe. Het gebogen en ‘zwevende’ 13,1-inch touchscreen belichaamt met een minimalistisch design de lichtheid van het interieur. Het maakt intuïtieve bediening van alle belangrijke voertuigfuncties mogelijk, met de nieuwste technologie en een interface geïnspireerd door die van smartphones. Voor de bediening van de climate control zijn handige, fysieke knoppen aanwezig.

Pivi Pro werkt in harmonie met een elegant, nieuw en ‘semi-zwevend’ 13,7-inch Interactive Driver Display met nieuwe HD-graphics en een in drieën gedeelde lay-out met een soortgelijke vormgeving als het centrale Pivi Pro-scherm. Via keuzetoetsen op het stuurwiel is er keuze uit diverse weergaven, waaronder een conventionele analoge indeling.

Voor het eerst in een Land Rover geeft het centrale touchscreen haptische feedback bij aanraking. Zo krijgt de gebruiker een bevestiging van zijn handeling, zonder naar het scherm te hoeven kijken. Dat houdt de aandacht bij de weg en maakt het gebruik van Pivi Pro nog intuïtiever.

Achterin genieten passagiers van een nieuw Rear Seat Entertainment-systeem (RSE), met instelbare 11,4-inch HD-touchscreens tegen de rugleuning van de voorstoelen. De schermen zijn onafhankelijk van elkaar te bedienen en met de meeste apparaten te koppelen via een HDMI-stekker. Via de WiFi hotspot-functie beschikken de passagiers achterin onderweg over hun eigen smart-TV. De 8-inch Rear Seat Touchscreen Controller9 in de centrale armsteun van de Executive Class Seating achterin maakt snelle en intuïtieve bediening mogelijk voor de perfecte zitpositie.

Efficiënte en krachtige full-LED-verlichting is standaard voor iedere New Range Rover. De nieuwe high-definition Digital LED-koplampen hebben een bereik van tot wel 500 meter. Met Signature-dagrijverlichting, dynamische richtingaanwijzers, Adaptive Front Lighting en Image Projection-technologie bij het opstarten creëren ze een uitzonderlijk designdetail. Het zijn de meest geavanceerde koplampen ooit voor een Range Rover. De Adaptive Front Lighting kan tot zestien objecten – zoals andere auto’s – uit de lichtbundel houden zodat andere weggebruikers niet worden verblind, terwijl de bestuurder toch optimaal zicht behoudt. Predictive Dynamic Bending Light-technologie maakt gebruik van navigatie-informatie om zo de lichtbundel aan te passen op naderende bochten.

Nieuwe Manoeuvring Lights helpen bij het uitvoeren van manoeuvres op lage snelheid. Ze zorgen voor een tapijt van licht rondom de auto en werken samen met het 3D Surround Camera-systeem om de bestuurder extra zekerheid te geven.

De New Range Rover is zelfs van buitenaf te bedienen met Remote Park Assist5, dat werkt via een smartphone-app10. Daarmee kan de luxe-SUV zelf in- en uitparkeren terwijl de bestuurder van dichtbij toekijkt – perfect voor krappe parkeerplaatsen in de stad.

Rust en serene kwaliteiten

Het topmodel van de Land Rover familie is ook het toppunt van verfijning dankzij de nieuwe MLA-Flex-architectuur en de geavanceerde hardware- en softwaresystemen die in volledige harmonie samenwerken. De ongeëvenaarde omvang van de dynamische kwaliteiten is te danken aan het Integrated Chassis Control van Land Rover – één besturingssysteem voor diverse geavanceerde technologieën die de dynamiek van de auto aanpassen aan de actuele omstandigheden. Daarmee worden de rijeigenschappen continu proactief en reactief gefinetuned.

Rory O’Murchu, Vehicle Line Director, Jaguar Land Rover, zegt: “The New Range Rover combines advanced hardware with a pioneering toolkit of digital technologies and software, all enabled by our advanced electrical architecture – moving Range Rover from a mechanical world to a mechatronic ecosystem that delivers an intuitive drive. Our new Integrated Chassis Control system is a prime example of this philosophy and co-ordinates a suite of predictive and reactive technologies, that make this the most comfortable and agile Range Rover ever produced.”

Iedere New Range Rover is uitgerust met All-Wheel Steering voor meer stabiliteit op hoge snelheid en een verbeterde wendbaarheid op lage snelheid. Daardoor kan hij goed uit de voeten op alle wegen, van buitenweg tot in de stad.

De elektrisch aangestuurde achteras kan tot zeven graden sturen en doet dat bij lage snelheid contra ten opzichte van de voorwielen, waardoor de draaicirkel van de New Range Rover minder dan

11 meter11 bedraagt – de kleinste van alle Land Rover modellen. Bij hogere snelheden stuurt de achteras mee met de voorwielen voor meer stabiliteit en comfort.

Verder is de New Range Rover de eerste Land Rover met Dynamic Response Pro. Het nieuwe, actieve 48-volt anti-overhelsysteem reageert sneller en efficiënter dan een hydraulisch systeem om overhellen van de carrosserie tegen te gaan. Het systeem kan hiervoor tot 1.400 Nm koppel uitoefenen op de stabilisatorstangen. De volledig onafhankelijke wielophanging met luchtvering isoleert het interieur effectiever dan ooit van oneffenheden in het wegdek. Het toonaangevende systeem omvat ongeëvenaarde luchtveervolumes met tweekleps-dempers, waarbij alles wordt aangestuurd door de in eigen huis ontwikkelde Adaptive Dynamics-besturingssoftware.

De Intelligent All-Wheel Drive-transmissie (iAWD) wordt aangestuurd door het Intelligent Driveline Dynamics-systeem (IDD), dat honderd keer per seconde het gripniveau en de input van de bestuurder meet om op basis daarvan het koppel voorspellend te verdelen over de voor- en achterwielen én tussen beide achterwielen. Het resultaat is optimale grip, zowel op de weg als offroad.

Iedere New Range Rover is ook uitgerust met een Active Locking Rear Differential. Dit optimaliseert de tractie van de achterwielen tijdens snel bochtenwerk, op gladde ondergrond en tijdens offroad-rijden. Zo kan de auto nog meer situaties aan en krijgt de bestuurder nog meer vertrouwen.

Al deze technologie komt samen in het bekroonde Terrain Response 2-systeem van Land Rover. Dat zorgt ervoor dat de diverse onderstelsystemen automatisch de perfecte instellingen kiezen, afgestemd op de situatie en op basis van de keuze uit zes rijmodi. Zo hoeft de bestuurder zelf minder keuze te maken, ongeacht de ondergrond. De bestuurder kan ook zelf de meest geschikte instelling kiezen of met Configurable Terrain Response zelf de instellingen bepalen.

Geëlektrificeerde efficiëntie

De New Range Rover behoudt de overtuigende combinatie van moeiteloze prestaties en weergaloze verfijning met een uitgebreid aanbod van geavanceerde zes- en achtcilindermotoren. Als onderdeel van Land Rovers Reimagine-strategie verschijnt in 2024 ook een volledig elektrische variant, de eerste Range Rover zonder enige uitlaatemissie.

Al vanaf 2022 biedt de New Range Rover geëlektrificeerde prestaties dankzij de Extended Range plug-in hybrid (PHEV) aandrijflijnen, de P440e en P510e, en de nieuwste mild hybrid (MHEV) P400 Ingenium benzine- en D250, D300 en D350 dieselmotoren. Een krachtige nieuwe topversie met benzinemotor – de P530 Twin Turbo V8 – levert nog meer verfijning en is 17% efficiënter dan de vorige Range Rover V8.

De Extended Range PHEV’s combineren de verfijning van de Land Rover zes-in-lijn Ingenium-benzinemotor met een 38,2 kWh lithium-ion-accu – met een bruikbare capaciteit van 31,8 kWh – en een 105 kW (143 pk) sterke elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Samen zijn ze goed voor tot 100 km vrijwel geruisloos volledig elektrisch rijden. Dankzij het direct beschikbare elektrische koppel accelereert de P510e in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h.

Met een elektrische topsnelheid van 140 km/h zijn de geavanceerde PHEV’s van de New Range Rover in staat om veruit de meeste ritten volledig elektrisch rijdend af te leggen. De gemiddelde CO2-emissie bedraagt minder dan 30 g/km1. De gemiddelde Range Rover rijder kan tot 75% van zijn ritten volledig elektrisch afleggen2 als hij iedere rit met een opgeladen accu begint. De slimme plaatsing van de accu, in de vloer tussen de assen, zorgt ervoor dat zowel de bagageruimte als de offroad-kwaliteiten volledig behouden blijven.

Dankzij het gebruik van geavanceerde eHorizon-navigatiegegevens kan het hybridesysteem het energieverbruik tijdens de rit optimaliseren. Zo kan elektrische lading worden opgespaard voor het deel van de route door een woonwijk of milieuzone.

De zescilinder benzine- en dieselmotoren zijn voorzien van de nieuwste 48-volt MHEV-technologie, die tijdens het afremmen energie opslaat om deze op een later moment te gebruiken om het brandstofverbruik te verlagen. De slimme Belt-Integrated Starter Motor (BISG) zorgt ervoor dat het stop-startsysteem sneller en verfijnder werkt en biedt extra assistentie voor de verbrandingsmotor tijdens het accelereren.

Verfijnde personalisatiemogelijkheden

Vanaf 2022 biedt de New Range Rover SV een verfijnde interpretatie van de luxe en personalisatie-mogelijkheden van Range Rover. Klanten hebben dan nog meer mogelijkheden om een volledig individuele auto te creëren, met keuze uit exclusieve designthema’s, details en materialen van SV.

Dit met de hand gebouwde model is de eerste auto die de nieuwe keramische SV-logo’s draagt en die onderdeel is van de vereenvoudigde benamingsstrategie – hij heet simpelweg SV. Het SV-logo belichaamt de passie van Special Vehicle Operations voor design en ontwikkeling ten behoeve van moderne luxe, prestaties en kwaliteiten. Het SV-logo wordt in de toekomst toegepast op alle nieuwe Land Rover modellen van Special Vehicle Operations.

Michael van der Sande, Managing Director, Special Vehicle Operations, zegt: “Special Vehicle Operations is er om de kerneigenschappen van de Land Rover modellen te versterken, met oog voor ieder detail en passie voor kwaliteit. Bij de Range Rover betekent dat het toevoegen van nog meer luxe in ieder onderdeel van de auto. Met meer keuze dan ooit kunnen onze klanten een New Range Rover SV creëren die perfect past bij hun persoonlijkheid, dromen en verlangens. Dat is hoe wij moderne luxe zien.”

Zowel de Standard Wheelbase- als Long Wheelbase-carrosserie – voor het eerst inclusief een vijfpersoons LWB-uitvoering – zijn leverbaar met de speciaal samengestelde designthema’s SV Serenity en SV Intrepid. Beide bieden verschillende bekledingskleuren voor- en achterin en exclusieve materialen zoals glanzend gemetalliseerde afwerkingen, gladde keramische details, houtfineer met mozaïekpatronen, zacht leder en duurzaam ledervrij Ultrafabrics™.

De nieuwe en zeer luxueuze optie SV Signature Suite voor LWB-modellen is het toppunt van luxe en vakmanschap voor de Range Rover SV. Deze vierzits-versie biedt een weergaloze reisomgeving voor de meest veeleisende klanten. De stoelen met uniek zitcomfort zijn op 24 manieren verstelbaar en voorzien van massagefunctie. Een elegante, elektrisch uitklapbare Club Table komt theatraal omhoog vanuit de vaste middenconsole om desgewenst een gemakkelijke werkplek te creëren.

De Range Rover SV is leverbaar met de verfijnde nieuwe P530 V8 Twin Turbo, als P510e Extended Range plug-in hybrid (voor SWB) en als efficiënte D350 met zes-in-lijn Ingenium-dieselmotor.

Nieuwe maatstaf voor kwaliteit

De New Range Rover is ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens dit proces heeft Land Rover niet minder dan 125 patenten ingediend, voor zaken van de baanbrekende onderstel-technologieën tot de PHEV-accu. De ingenieurs van Land Rover hebben van de autosport afgeleide simulatietechnologieën toegepast om de auto uitvoeriger dan ooit te testen in de virtuele wereld. Voor aanvang van de fysieke tests is meer dan 140.000 uur besteed aan digitale analyses.

Diverse prototypes begonnen vervolgens aan een zwaar, wereldwijd test- en ontwikkelingsprogramma, met extreme temperaturen van 45 °C in de hete woestijn tot -30 °C in de arctische kou. De New Range Rover wordt exclusief geproduceerd in de Solihull Manufacturing Facility in het Verenigd Koninkrijk, met een geavanceerde productielijn in hetzelfde gebouw als waar de vroege Land Rover Series werden geproduceerd. Het historische gebouw is het spirituele thuis van Land Rover. De huidige functie als nieuw, ultramodern centrum voor de productie van de Range Rover toont aan hoe het bedrijf zijn erfgoed beschermt.

- De New Range Rover is nu te bestellen vanaf € 160.385

1 De bij de introductie vermelde PHEV-cijfers zijn gebaseerd op de inschattingen van de fabrikant, op basis van EU WLTP-regelgeving voor de Standard Wheelbase vijfpersoonsuitvoeringen met volledig opgeladen accu. Cijfers alleen gebruiken ter vergelijking. De cijfers kunnen in de dagelijkse praktijk afwijken. CO2-emissie, brandstofverbruik, energieverbruik en actieradius zijn afhankelijk van factoren als rijstijl, omgeving, lading, gemonteerde wielmaat, banden, geïnstalleerde accessoires, gereden route en staat van de accu. Actieradiuscijfers zijn gebaseerd op een productiemodel en een gestandaardiseerde route.

2 Schatting van fabrikant, op basis van geanonimiseerde gebruikersgegevens van Range Rover klanten over de hele wereld.

3 Standaard voor modellen met Meridian Signature Surround Sound System.

4 Texcell-onderzoek, in 2020 uitgevoerd voor en resultaten gedeeld door Panasonic.

5 Leverbaar vanaf begin 2022.

6 Tailgate Event Suite met lederen kussens is optioneel voor Range Rover, SE, HSE en Autobiography. Deze is standaard voor First Edition-modellen.

7 Amazon, Alexa en alle gerelateerde logo’s zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. en geassocieerden. Bepaalde Alexa-functies zijn afhankelijk van smart home-technologie. Voor het gebruik van Amazon Alexa is een Amazon-account nodig. Beschikbaarheid kan per land verschillen.

8 Apple CarPlay is een handelsmerk van Apple Inc. Gebruiksvoorwaarden van Apple Inc. kunnen van toepassing zijn. Android Auto is een handelsmerk van Google LLC. Beschikbaarheid van Apple CarPlay-diensten kan per land verschillen, zie https://www.apple.com/uk/ios/feature-availability/#apple-carplay voor meer informatie. Beschikbaarheid van Android Auto-diensten kan per land verschillen, zie https://www.android.com/intl/en_uk/auto/ voor meer informatie.

9 Rear Seat Touchscreen Controller alleen leverbaar in combinatie met Executive Class Seating achterin.

10 Alleen i.c.m. compatible smartphones.

11 SWB-uitvoering.

Zie voor alle afbeeldingen de te downloaden zip-bestanden onder de galerij.

Land Rover specialiseert zich al sinds 1948 in het ontwerpen en produceren van authentieke vierwielaangedreven auto’s die zich onderscheiden door de grootste omvang van capaciteiten in hun respectievelijke segmenten. Daarbij neemt Land Rover zijn verantwoordelijkheid voor het milieu serieus. Onze activiteiten op dit gebied zijn gebundeld in ons Our Planet programma. Dit omvat duurzame productie, ontwikkeling van nieuwe technologie en de humanitaire activiteiten kennis verruimen en levenskwaliteit verbeteren. De assemblage van alle modellen gebeurt al sinds begin 2006 volledig klimaatneutraal. Zie www.landrover.nl/ourplanet voor meer informatie. Iedere nieuwe Land Rover heeft 3 jaar volledige fabrieksgarantie met een maximum van 100.000 km, 6 jaar carrosseriegarantie en uitgebreide 24-uurs hulpverlening bij pech onderweg voor een periode van 3 jaar.