Above and Beyond: Land Rover ondersteunt eerste volledig bemande ruimtevlucht van Virgin Galactic

Land Rover speelde een belangrijke rol in het succesvol afronden van de allereerste, volledig bemande ruimtevlucht van Virgin Galactic op zondag 11 juli jongstleden. De missie van ruimteschip SpaceShipTwo Unity – met in totaal zes personen aan boord, waaronder oprichter Sir Richard Branson – begon en eindigde in Spaceport America in New Mexico. Sir Richard arriveerde voor de zogeheten 'Unity 22'-missie in een Range Rover Astronaut Edition en na een veilige landing werd zijn ruimtevaartuig door een Land Rover Defender 110 veilig teruggesleept.

Virgin Galactic is 's werelds eerste commerciële 'ruimtelijn'. Het particuliere bedrijf brengt mensen in een vaartuig dat is ontworpen voor commerciële dienst naar de ruimte. De ‘Unity 22’-missie was de vierde bemande ruimtevlucht van Virgin Galactic, maar het was de eerste met een volledige bemanning. Passagiers hebben na het bereiken van de ruimte in de cabine gewichtloosheid buiten de stoel kunnen ervaren, en niet te vergeten het magnifieke uitzicht op de aarde vanuit de ruimte.

600 Future Astronaut-klanten aangemeld

Publiek over de hele wereld keek mee naar een livestream van de ruimtevlucht en zag uit de eerste hand de buitengewone ervaring die Virgin Galactic creëert voor toekomstige astronauten. De wachtlijst is groot, want in totaal hebben al ongeveer 600 Future Astronaut-klanten zich aangemeld. Alle passagiers worden door Land Rovers naar hun vluchten vervoerd.

Joe Eberhardt, President & CEO, Jaguar Land Rover North America, zegt: “This is an incredible technical and human achievement for the Virgin Galactic team as they took personal adventure to thrilling new heights. Land Rover is proud to have supported this exciting mission and we look forward to supporting all the flights into the future”

De modellen van Land Rover maken deel uit van het dagelijkse leven van het Virgin Galactic-team. De auto’s slepen de ruimtevoertuigen, vervoeren de uitrusting en assisteren bij het opruimen van start- en landingsbanen.

Stephen Attenborough, Chief Customer Officer for Virgin Galactic, zegt: “Land Rover has been by our side, on our side and part of our daily lives at Virgin Galactic since 2014. It was completely fitting that these capable, luxurious and iconic vehicles played a central part in today’s historic events. As we look ahead to the start of a full commercial service, we couldn’t be more delighted to know that Land Rover will be going Above and Beyond, as together we open space to change the world for good.”

“See you up there”

De oprichter van Virgin Galactic – Sir Richard Branson – en Jaguar Land Rover Chief Creative Officer prof. Gerry McGovern OBE presenteerden de Range Rover Astronaut Edition in 2019. De auto is door Land Rover Special Vehicle Operations ontwikkeld en wordt alleen aangeboden aan deelnemers aan het Future Astronaut-programma, die met Virgin Galactic een ruimtereis gaan maken. Het interieur van de Astronaut Edition is uitgerust met onderdelen die vervaardigd zijn van het landingsgestel van Spaceship Unity, Virgins eerste ruimteschip. Onderdelen van het lichtgewicht remsysteem van dat ruimteschip zijn bewerkt tot twee schijven in de bekerhouders. In een van deze schijven is een quote van Virgin-topman Richard Branson gegraveerd: “See you up there”.