Video: Land Rover Plug-in Hybrid neemt het op tegen wereldkampioen kitesurfing tijdens 'The Perfect Storm'

Dat ook de Land Rover Plug-in Hybrid-modellen tegen extreme weersomstandigheden zijn opgewassen, blijkt uit de challenge die Land Rover onlangs aanging met wereldkampioen kitesurfen Youri Zoon. Zij bonden tijdens 'The Perfect Storm' op het strand van Terschelling de strijd aan met elkaar én met de elementen.

‘The Perfect Storm’ was een unieke uitdaging voor de Land Rover Discovery Sport P300e Plug-in Hybrid. Een challenge waarmee deze versie van de Discovery Sport heeft bewezen dat die dezelfde uitdagingen aankan als zijn ‘gewoon’ aangedreven broers: windstoten van 100 km/h, modderige duinpaden en klapzand. De benzine- en elektromotoren en de vierwielaandrijving werkten krachtig samen en om tijdens de dertig kilometer lange race optimale grip te bieden en snelheid te behouden. Het resulteerde in een spannende strijd met en een overwinning op de tweevoudig wereldkampioen kitesurfen Youri Zoon.

Alle elementen te baas

Thijs Maartense, Land Rover Experience Nederland Lead Instructor en bestuurder: “Een challenge in zulke omstandigheden is een enorme uitdaging. Toch had ik de hele wedstrijd de volledige controle over het voertuig en de wegligging. De All Wheel Drive zorgde voor zekerheid, zelfs in de stukken waar het zand droog en hobbelig was. Ik denk dat we bewezen hebben dat ook de Plug-in Hybrid-modellen zelfs de grootste offroad-uitdagingen aankunnen.”

Terschelling: dé Land Rover-community

Als er één plek is waar de elementen wind en water perfect samenkomen, dan is het wel Terschelling. De harde wind maakt het eiland ideaal voor kitesurfers. De duinen en modderige wegen zijn de reden waarom 1 op de 20 eilandbewoners een Land Rover bezit. De Land Rover-community op Terschelling is dan ook relatief de grootste ter wereld, met de meeste Land Rovers per hoofd van de bevolking. Een betere locatie voor de challenge ‘The Perfect Storm’ is er dan ook niet.

Ook kitesurf-professional en wereldkampioen Youri Zoon voelt zich op het stormachtige Terschelling als een vis in het water: “Hier ben ik echt in mijn element. Als je ziet dat het windkracht 8 of hoger is, weet je dat je met een échte uitdaging te maken hebt. En die kreeg ik!”

Andere challenges van Land Rover

Deze unieke uitdaging organiseerde Land Rover ter ere van de introductiecampagne van de Land Rover Plug-in Hybrid-modellen in samenwerking met digitaal bureau Blauw Gras. Het was overigens niet de eerste keer dat Land Rover zo’n extreme challenge organiseerde. Eerder reed een hybride Range Rover Sport al over de steile trappen (999 treden en 99 bochten) omhoog over de Dragon Road naar de top van de Chinese Tianmen Mountain, tijdens ‘The Dragon Challenge’. De legendarische coureur The Stig reed een 15 kilometer lange (zwarte!) skipiste af met de hybride Range Rover Sport tijdens ‘The Inferno Challenge’. Eén ding is zeker: challenges zoals deze doen weinig andere fabrikanten Land Rover na.

Plug-in Hybrid

Plug-in Hybrid-aandrijving is ondertussen leverbaar als P400e in de succesvolle modellen Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar en in de nieuwe Defender 110, en als P300e op de Range Rover Evoque en de Discovery Sport. Ook deze Plug-in Hybrid-varianten bieden alle kwaliteiten die bestuurders waarderen in de Land Rover-modellen – zoals de terreincapaciteiten, inclusief Terrain Response, en de toonaangevende laadcapaciteit – maar dan in een Plug-in Hybrid-variant.