Drive Against Malaria bereikt mijlpaal: 600.000 km met Land Rover

De NGO Drive Against Malaria (DAM) heeft dit jaar een bijzondere mijlpaal bereikt. Het team heeft met hun Land Rovers 600.000 kilometer afgelegd door heel Afrika. Hierbij overwonnen zij de meest onberijdbare wegen, want hun hulp is ook en vooral op de meest afgelegen plaatsen hard nodig.

Levensreddend

Het bereiken van de mensen vraagt om een speciaal soort voertuig. Voor dit soort missies naar plekken ver weg van de civilisatie zijn onverwoestbare 4x4’s nodig. Van deze voertuigen zijn levens afhankelijk. De mensen achter Drive Against Malaria vertrouwen volledig op hun Land Rovers. Samen trekken ze over de slechtst denkbare wegen en overwinnen ze zelfs mijnenvelden en oorlogsgebieden. De meest kwetsbare mensen wonen extreem geïsoleerd, zonder enige hulp in de buurt. Dat zijn meestal ook de plekken waar een malaria-uitbraak begint.

Malaria is belangrijkste doodsoorzaak

Malaria is de belangrijkste doodsoorzaak onder Afrikaanse kinderen. Vooral kinderen jonger dan vijf jaar lopen een groot risico. Hun immuunsysteem is vaak verzwakt door slechte voeding. Als zij bij besmetting geen medicatie krijgen, kan het al na 48 uur te laat zijn. In de periode van 2008 tot nu heeft Drive Against Malaria dankzij de Land Rover donaties maar liefst 528.856 mensen in nood kunnen helpen.

Expeditie werd missie

Drive Against Malaria oprichter David M.C. Robertson licht toe: “De eerste keer dat ik Afrika doorkruiste, in 1988, legde ik in totaal 156.106 km af. De reis ging door 19 landen: Algerije, Nigeria, Burkina-Faso, Ivoorkust, Ghana, Benin, Togo, Nigeria, Kameroen, C.A.R., Zaïre, Rwanda, Kenia, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botswana en Zuid-Afrika. In Zaïre waren de wegen zo slecht dat ik op een dag maar acht kilometer af kon leggen. In ieder land werd mij weer duidelijk dat malaria in Afrika de belangrijkste doodsoorzaak is. Het is cruciaal om hier wereldwijd meer bekendheid aan te geven en zo Afrikaanse families te helpen bij hun strijd tegen deze sluipmoordenaar.”

In 1999 ging TV- en radiopresentatrice Julia Samuël mee op missie in het kader van een reportage. Op het dakrek van hun Defender lag 500 kilo aan malarianetten en achterin lagen duizenden medicijnen en diagnosemiddelen. Ze was meteen doordrongen van de noodzaak van dit gevecht tegen malaria en liet alles in Nederland achter om zich volledig in te zetten voor Drive Against Malaria. Het werd haar levenswerk. Zo rijdt Julia samen met David reeds jarenlang door Afrika.

Kogelgaten en gijzelingen: het leven riskeren om anderen te helpen

In de gevaarlijke regio’s van Kameroen en de Centraal Afrikaanse Republiek ondersteunde het Drive Against Malaria team de meest hulpbehoevenden. Keer op keer riskeerden zij hun leven om anderen te redden. Tijdens burgeroorlogen waren zij het menselijke schild dat anderen beschermde. Welke gevaren ze ook hebben overleefd, altijd blijft het doel om mensen in nood te helpen.

Trouwe partners op weg naar afgelegen stammen en gemeenschappen

Tot op heden zijn er diverse modellen van Land Rover betrokken geweest bij Drive Against Malaria: van de Range Rover en Defender tot de Discovery ‘DAM I’ en Discovery ‘DAM II’.

25 april: World Malaria Day

Op 25 april is het World Malaria Day. Voorheen stond deze dag bekend als Africa Malaria Day. Drive Against Malaria vindt echter dat malaria wereldwijd aandacht verdient en pleitte er bij de United Nations en de World Health Organisation dan ook actief voor om de dag te herbenoemen tot World Malaria Day. In 2007 kreeg de dag officieel deze nieuwe naam.

30 april: World Land Rover Day

Tijdens hun geweldige inzet om hulp te bieden bij de bestrijding van malaria heeft Drive Against Malaria met hun Land Rovers nu 600.000 kilometer afgelegd in heel Afrika. Daar houdt het echter niet mee op. Met de World Media Malaria Awareness Journey doorkruiste de Range Rover nog eens 28 landen buiten Afrika. Ook de Defender is nog altijd actief en doorkruiste zelfs 30 landen buiten Afrika. Wederom bewijzen de Land Rovers overal te kunnen komen, hoe onberijdbaar het gebied ook is.