Nieuwe Noise Cancellation-techniek van Jaguar Land Rover helpt om vermoeidheid bij bestuurder te beperken

Jaguar Land Rover presenteert nieuwe noise cancellation-techniek die ongewenst rij- en bandengeluid uit het interieur weert. Daarmee zorgt het voor een stillere en meer verfijnde rijervaring van bestuurder en passagiers.

Jaguar Land Rover past de technologie voor het eerst toe in de nieuwe Jaguar I-PACE, de nieuwe Jaguar XF en de nieuwe Range Rover Velar. Het noise cancellation-systeem kan ongewenste geluidspieken met 10 dB en het algehele geluidsniveau met 3 à 4 dB dempen – wat overeenkomt met vier stappen terugdraaien van het volume van de audio-installatie in de auto. De significante reductie in laagfrequent geluid tot 300 Hz beperkt de vermoeidheid van de bestuurder op langere ritten**.

Door vermoeidheid kunnen bestuurders minder goed reageren in gevaarlijke en onverwachte situaties. De gemiddelde reactietijd neemt met bijna 17 % toe ten opzichte van de reactietijd van frisse en alerte bestuurders*. Het reduceren van het risico op ongevallen en het verhogen van het welzijn van inzittenden is een essentieel onderdeel van Jaguar Land Rovers missie Destination Zero – om onze leefomgeving veiliger en gezonder te maken door voortdurende innovatie.

Tegengestelde geluidsfase

Active Road Noise Cancellation maakt gebruik van sensors op alle wielen. De sensors meten continu de vibraties en berekenen de tegengestelde fase van het geluid die nodig is om het geluid onhoorbaar te maken voor de inzittenden. Door de realtime metingen kan het systeem onverwachte geluiden van oneffenheden in het wegdek direct isoleren en wegfilteren.

Het geluid waarmee de rijgeluiden worden gecompenseerd, komt uit de speakers van de Meridian-audio-installatie. De auto signaleert hoeveel inzittenden er zijn en optimaliseert de mate van Active Road Noise Cancellation per inzittende. Active Road Noise Cancellation werkt in de nieuwe Jaguar F-PACE en de nieuwe Range Rover Velar met de P400e Plug-in Hybride aandrijflijn in combinatie met Engine Noise Cancellation.

Dr. Steve Iley, Chief Medical Officer van Jaguar Land Rover, vertelt: “Active Road Noise Cancellation not only has the potential to improve road safety but also wellbeing and quality of life for our customers. In a post-coronavirus world, where a ‘new normal’ is emerging, we expect customer expectations of private transport to change. An extra focus will be placed on safe, clean mobility where personal space, wellbeing and hygiene carry a premium.”

Jaguar Land Rover werkt voortdurend aan nieuwe technologie om te beantwoorden aan de veranderingen in de mobiliteitswereld. Het welzijn van de inzittenden wordt verbeterd met systemen als Driver Condition Monitor en Cabin Air Ionisation met PM 2.5-filtratie.

* National Center for Biotechnology Information: Research on the Relationship between Reaction Ability and Mental State for Online Assessment of Driving Fatigue

** National Center for Biotechnology Information: The Effect of Road Traffic Noise on Reaction Time