356733 01 land rover viert 50 jarig jubileum van range rover e011ba large 1591966478

Land Rover viert 50-jarig jubileum van Range Rover met exclusieve limited edition Range Rover Fifty

• Het origineel: de Range Rover was de originele luxe-4x4; een halve eeuw na zijn debuut blijft hij de benchmark voor design, verfijning en technische innovatie
  • SUV-familie: na 50 jaar is de originele luxe-4x4 uitgegroeid tot de meest begeerlijke SUV-familie ter wereld – de Range Rover Evoque, Range Rover Velar en Range Rover Sport
  • Special edition: de Range Rover viert een halve eeuw van design en uitmuntende techniek met een special edition: de Range Rover Fifty
  • Jubileummodel leverbaar in drie Heritage-kleuren van Land Rover Special Vehicle Operations en gelimiteerd op 1.970 exemplaren wereldwijd als verwijzing naar het geboortejaar van het iconische model
  • Evolutie van de Range Rover: bekijk hier de evolutie van de Range Rover
  • Range Rover Fifty: bekijk hier het boek voor de speciale editie

Vandaag viert de Range Rover 50 jaar baanbrekende innovatie, weergaloze verfijning en ongeëvenaarde terreinvaardigheid met de introductie van de nieuwe Range Rover Fifty. De originele luxe-SUV heeft sinds 17 juni 1970 de markt bepaald en is vijf decennia later geëvolueerd tot een familie van begeerlijke en bekwame luxe modellen. Dankzij de overtuigende mix van design, verfijning en technische innovatie is de Range Rover uitgegroeid tot de benchmark voor alle luxe-SUV’s.

In zijn 50-jarig bestaan heeft de Range Rover vele wereldprimeurs beleefd en talrijke indrukwekkende prestaties neergezet. Het was bij introductie de eerste SUV met permanente vierwielaandrijving en in 1989 de eerste 4x4 ter wereld met ABS. In 1992 werd het de eerste 4x4 met elektronische tractiecontrole (ETC) en automatische elektronische luchtvering – waarmee de verfijnde rijbeleving waar de Range Rover om bekend staat wordt gegarandeerd, zowel op als naast de weg. In 2012 werd de nieuwste Range Rover de eerste SUV met een volledig aluminium lichtgewicht constructie, waardoor de auto lichter, sterker en efficiënter werd.

Louvre Museum

Het beroemde SUV-model doorkruiste de beruchte en onbegaanbare Darién Gap, is de eerste auto die ooit werd tentoongesteld in het Louvre Museum in Parijs en won zelfs twee keer de Parijs-Dakar-rally. Geen andere auto combineert deze mate van luxe, comfort en verfijning met offroadvaardigheden zoals de Range Rover.

Met zijn opliggende motorkap, opvallende ‘zwevende’ dak, in tweeën gedeelde achterklep en kenmerkende ventilatieroosters in de voorspatborden toont de huidige Range Rover nog steeds zijn oorsprong van het origineel uit 1970. De huidige generatie is de meest efficiënte, connected, luxueuze en bekwame Range Rover tot nu toe.

Range Rover Fifty

Om het 50-jarig jubileum van een icoon te vieren, wordt de Range Rover Fifty gelimiteerd op slechts 1.970 exemplaren wereldwijd, een verwijzing naar het originele introductiejaar.

Land Rover neemt de luxueuze Autobiography als basis. De Range Rover Fifty is voorzien van een aantal unieke exterieuraccenten in Auric Atlas, evenals twee unieke 22-inch wieldesigns. De typeaanduiding is voorzien van een ‘Fifty’-opschrift, persoonlijk gemaakt door Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer bij Land Rover. Het opschrift is zowel aan de buiten- als binnenkant te zien, bijvoorbeeld op het unieke “1 of 1970”-plaquette op de middenconsole, de hoofdsteunen, het dashboard en de verlichte treeplanken.

Prof. Gerry McGovern OBE, Land Rover Chief Creative Officer, zegt: “In the world of luxury vehicles, the Range Rover has always stood apart as peerless and enduring. Its unique and pioneering sensibilities together with an unrivalled engineering approach have been the intrinsic values which our customers have admired since the first of the breed was revealed in 1970.”

De Range Rover Fifty is beschikbaar in zowel standaard lengte als met verlengde wielbasis. Klanten kunnen kiezen uit vier zorgvuldig samengestelde exterieurkleuren: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba en Santorini Black. In zeer gelimiteerde aantallen biedt Land Rover Special Vehicle Operations de Land Rover Fifty ook aan in drie Heritage-kleuren uit het originele Range Rover-kleurenpalet: Tuscan Blue, Bahama Gold en Davos White. Er zijn verschillende motoren leverbaar: benzine, diesel en zelfs een Plug-In Hybride P400e-versie.*

De Range Rover is nu, in zijn vierde generatie en met miljoenen verkochte exemplaren, de ultieme uitdrukking van luxe. Zijn onmiskenbare, verfijnde design en toonaangevende all-terrain-vaardigheden zorgen ervoor dat de Range Rover vandaag de dag net zo weergaloos en relevant is als in 1970.

De Range Rover-familie

Na drie decennia aan de top van het luxe-SUV-segment werd de Range Rover met de introductie van de Range Rover Sport in 2005 een familie. De Range Rover Sport combineert de luxe en bekwaamheid van de grotere Range Rover met een sportief en uitnodigend rijkarakter. In 2010 maakte de Range Rover Evoque zijn debuut, gericht op een jongere en meer stedelijke klantengroep. In 2017 breidde de familie nog verder uit met de komst van de Range Rover Velar, die het gat vult tussen de Range Rover Sport en Range Rover Evoque. De Range Rover Velar, die zijn naam ontleent aan de eerste Range Rover-prototypes, breidt het Range Rover-portfolio uit met een reductionistisch design en een interieur vol technologie.

Historisch overzicht van de Range Rover

Op 17 juni 2020 is het 50 jaar geleden dat de eerste Range Rover werd onthuld, maar het verhaal gaat nog verder terug. Halverwege de jaren ’60 van de vorige eeuw doet de technisch directeur van Rover, Charles Spencer ‘Spen’ King (neef van de Land Rover-oprichters), een poging om de groeiende markt van vrije-tijds 4x4’s te revolutioneren. Hij kwam op het idee om het comfort en weggedrag van een Rover sedan te combineren met de offroadvaardigheden van een Land Rover.

De ontwikkeling van het eerste prototype, met een wielbasis van 100 inch, begon eind jaren ’60. In 1970 werd het eerste model getoond aan de wereldpers, met lovende kritieken tot gevolg. Zijn mix van vaardigheden – cruisen op de snelweg, offroaden en zelfs zwaar trekwerk met stijl en comfort – zorgde direct voor populariteit. Het originele Classic-model wordt gezien als een ‘voorbeeld van industrieel design’ en werd in 1971 de eerste auto die is tentoongesteld in het beroemde Louvre Museum in Parijs.

De eerste generatie Range Rover (1970-1996) was van oorsprong alleen leverbaar als tweedeurs. In zijn 26-jarige carrière evolueerde de Classic verder met de introductie van het vierdeursmodel in 1981 en een automatische transmissie in 1982. De eerste diesel-Range Rover verscheen in 1986.

De tweede generatie Range Rover, bekend als de P38A, kwam in 1994 op de markt en was direct herkenbaar aan zijn bekende silhouet, ‘zwevende’ dak, opliggende motorkap, praktisch in tweeën gedeelde achterklep en doorlopende taillelijn. Alle kenmerken die de auto ook vandaag de dag nog heeft. De P38A had ook een nog luxueuzer interieur, zonder compromissen te sluiten voor zijn bekwaamheid op de weg of offroad. De Range Rover kreeg ook in hoogte verstelbare vering, een 2,5-liter dieselmotor en 3,9- en 4,6-literversies van de V8 benzinemotor. Daarmee bood hij nog betere prestaties dan ooit tevoren.

De derde generatie Range Rover (2001-2012) bracht een schat aan verbeteringen over zijn voorgangers. Technische innovaties waren een stijvere zelfdragende carrosserie (in plaats van het traditionele 4x4-ladderchassis) en volledig onafhankelijke wielophanging met onderling verbonden luchtvering. Dat terwijl bijna alle andere 4x4’s nog starre assen hadden. De interieurs van deze Range Rovers waren geïnspireerd op luxe jachten, hoogwaardige meubelen en eersteklas vliegtuigstoelen, waarmee de auto nog meer ruimte en luxe bood.

In 2012 maakte de vierde en huidige Range Rover zijn debuut. Het was de eerste SUV met een lichtgewicht, volledig aluminium constructie, waarmee 420 kilogram werd bespaard ten opzichte van zijn voorganger. Met een reeks nieuwe offroad-innovaties zoals Automatic Terrain Response™ 2 en All-Terrain Progress Control is hij verder geëvolueerd met efficiënte, nieuwe geëlektrificeerde Ingenium-motoren, een Plug-In Hybride versie en innovatieve infotainment- en veiligheidstechnologieën.

De afgelopen vijf jaar was de Range Rover SVAutobiography het hoogtepunt van het modellenaanbod, met de krachtigste en meest verfijnde auto’s uit de historie van de Range Rover. Klanten kunnen kiezen uit de Range Rover SVAutobiography en SVAutobiography Dynamic. Die worden gemaakt door de Special Vehicle Operations-divisie (SVO) van Land Rover en zijn uitgerust met krachtige V8-motoren en verfijnd vervaardigde interieurs.

TIJDLIJN

1967     Ontwikkeling van de ‘100-inch Station Wagon’ begint – het eerste Range Rover-prototype, op 6 september 1967

1969     Prototypes dragen de naam ‘Velar’ om zo de identiteit van de Range Rover te verbergen – de naam is opgesteld uit de letters van emblemen voor de merken Alvis en Rover, maar ook afgeleid van het Latijnse woord ‘velare’, dat ‘sluier’ of ‘bedekking’ betekent

1970     Tweedeurs Range Rover geïntroduceerd op 17 juni – voorzien van een lichtgewicht aluminium V8-motor, permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom

1971     De Range Rover wordt de eerste auto ooit getoond in het Louvre Museum in Parijs, geprezen voor zijn voorbeeld van ‘industrieel design’ – het productiemodel wordt getoond bij binnenkomst, terwijl buiten een schaalmodel in 1:4 staat tentoongesteld

1971     De Range Rover ontvangt de RAC Dewar-prijs voor buitengewone technische prestaties

1972     De Range Rover is het eerste voertuig dat ‘the Americas’ (Noord-Amerika en Zuid-Amerika) in volledigheid doorkruist, inclusief de Darién Gap, een 18.000 mijl (28.968 km) lange Trans-Amerika-expeditie van het British Army, waarbij men er 99 dagen over deed om 250 mijl (402 km) door dichte jungle te doorkruisen.

1974     De Range Rover rondt de west-naar-oost woestijnexpeditie door de Sahara – 7.500 mijl (12.070 km) in 100 dagen af.

1977     Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse in de London-Sydney Marathon, een slopend 30.000 kilometer lang evenement en de langste snelheidsrally voor auto’s ooit

1979     Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste Parijs-Dakar-rally (een Range Rover wint opnieuw in 1981)

1981     Eerste vierdeurs productiemodel geïntroduceerd – gebaseerd op een door het Zwitserse Monteverdi omgebouwd exemplaar

1981     Eerste officiële limited edition Range Rover – de ‘In Vogue’ – geproduceerd, het begin van de evolutie van de Range Rover naar een luxeauto; de naam Vogue wordt later gebruikt voor de topuitvoeringen

1982     Range Rover-productie bereikt 100.000 exemplaren

1982     Mogelijkheid van een automatische transmissie wordt geïntroduceerd voor de Range Rover

1982     Speciaal in opdracht gebouwde Range Rover voor bezoek van Paus John Paul II’s aan het VK

1983     Handgeschakelde vijfversnellingsbak geïntroduceerd voor Range Rover

1984     Volgend op het succes van de ‘In Vogue’ LE wordt de Range Rover Vogue geïntroduceerd als het topmodel

1985     De op diesel aangedreven Range Rover ‘Beaver Bullet’ breekt 27 snelheidsrecords, waaronder een dieselrecord voor 24 uur lang gemiddeld meer dan 160,9 km/u

1986     Eerste Range Rover op diesel geïntroduceerd – een 2,4-liter turbocharged VM-motor; voorspoiler toegevoegd voor alle uitvoeringen behalve Turbo Diesel

1987     Range Rover geïntroduceerd in Noord-Amerika

1988     Een ketting-aangedreven Borg Warner-tussenbak met een visceus gekoppeld centraal differentieel wordt aan de aandrijflijn toegevoegd, waarmee de verfijning aanzienlijk verbetert en de luxe van de auto toeneemt

1989     De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld die wordt uitgerust met ABS, de eerste ter wereld ontworpen voor optimale prestaties zowel op als naast de weg

1989     Een karavaan van voor een expeditie klaargemaakte Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Drive in Colorado, USA, die Land Rover de ‘Great Divide’ doopt

1992     De Range Rover Classic is de eerste 4x4 ter wereld uitgerust met elektronische tractiecontrole (ETC) en automatische elektronische luchtvering – een dubbele wereldprimeur!

1992     LWB LSE (bekend als County LWB in VS) wordt geïntroduceerd met een rit in Marokko om het nieuwe model te tonen en de automatische elektronische luchtvering te demonstreren

1993     De Autobiography-uitvoering wordt aangekondigd op de London Motor Show (geïntroduceerd voor klanten in 1994), gelimiteerd tot 25 exemplaren

1994     Tweede generatie Range Rover (P38A) geïntroduceerd met lange wielbasis en opnieuw vormgegeven semi-zelfdragende carrosserie, plus opgewaardeerde elektronische luchtvering

1996     Range Rover Classic neemt afscheid na een totale productie van 317.615 exemplaren (twee jaar productie-overlap met P38A)

1999     Land Rover bouwt met de Limited Edition Range Rover Linley de meest luxueuze Range Rover tot nu toe, geïnspireerd op meubelontwerper Lord Linley – slechts 10 stuks met een prijskaartje van £100.000 worden geproduceerd

2001     Derde generatie Range Rover (L322) wordt geïntroduceerd met rondom onafhankelijke luchtvering, gedemonstreerd met een rit op RAF Kinloss, Skibo en Novar Estate

2002     Half-miljoenste Range Rover wordt gebouwd in de fabriek in Solihull

2005     4,4-liter V8 en 4,2-liter V8 supercharged benzinemotoren toegevoegd

2005     Tweede modellijn – de Range Rover Sport – wordt geïntroduceerd

2006     Terrain Response® en TDV8 diesel geïntroduceerd voor de Range Rover

2009     Range Rover voorzien van nieuwe LR-V8 5,0-liter en 5,0-liter supercharged benzinemotoren en eerste Adaptive Dynamics-systeem ter wereld, waarmee carrosserie- en rijcomfort verder optimaliseren

2010     Range Rover viert zijn 40e verjaardag

2010     Derde modellijn – de Range Rover Evoque – komt op de markt en zorgt voor een nieuw marktsegment: de luxe, compacte SUV

2011     De Range Rover Autobiography Ultimate Edition wordt onthuld

2011     Nieuwe 4,4-liter LR-TDV8 geïntroduceerd voor de Range Rover, biedt een 14 procent lagere CO2-uitstoot en 18,5 procent minder brandstofverbruik

2012     Vierde generatie Range Rover (L405) wordt op 6 september getoond bij de Royal Ballet School, Londen – de eerste volledig aluminium SUV ter wereld

2013     Range Rover introduceert 340 pk 3,0-liter LR-V6 supercharged benzinemotor

2013     Tweede generatie Range Rover Sport (L494) komt op de markt

2013     Range Rover Hybrid-prototypes bedwingen de epische Zijderoute naar India en reizen 9.950 mijl (16.013 km) van Solihull naar Mumbai als laatste afronding van de ontwikkeling

2013     De eerste Range Rover met lange wielbasis sinds 20 jaar komt op de markt, evenals een exclusieve uitvoering – de Range Rover Autobiography Black

2014     LWB Range Rover Hybrid beleeft werelddebuut in China

2014     De Range Rover en Range Rover Sport presenteren een innovatie: All-Terrain Progress Control (ATPC) – een wereldprimeur – en krijgen ook een Head-Up Display

2015     Het 21e jubileum van de Autobiography-uitvoering – het topmodel van het Range Rover-aanbod

2015     Zes miljoenste geproduceerde Land Rover is een Range Rover Long Wheelbase Vogue SE en markeert 45 jaar Range Rover

2015     Een hybride-aangedreven Range Rover wordt voor het eerst gebruikt door Hare Majesteit The Queen en vervangt de vorige Range Rover State Review uit 2002

2015     Een Range Rover wordt over een speciaal in opdracht gebouwde, vrijstaande papieren brug gereden in Suzhou, China – de brug overspant vijf meter en is gebouwd zonder lijm of bouten

2016     Een Range Rover Autobiography trekt SpaceShip Two van Virgin Galactic tijdens zijn onthullings- en naamgevingsceremonie bij het Mojave Air and Space Port, Californië

2016     Advanced Tow Assist en Intelligent Speed Limited geïntroduceerd

2017     Nieuwe Range Rover SVAutobiography Dynamic; een meer op de bestuurder gerichte Range Rover, met 8 mm verlaagde wielophanging en voorzien van krachtige 550 pk sterke 5,0-liter supercharged V8-motor

2017     Land Rover Classic kondigt ‘Range Rover Reborn’ aan, een nieuw programma dat de unieke mogelijkheid biedt om direct van de fabrikant een originele en zeer begerenswaardige tweedeurs Range Rover aan te schaffen

2017     Range Rover Sentinel wordt aangekondigd, gebaseerd op de Autobiography maar ontworpen om 7.62 mm hogesnelheidsbrandkogels te weerstaan (uiteindelijke versie in 2019 onthuld)

2017     Vierde modellijn – de Range Rover Velar – komt op de markt

2017     Range Rover P400e PHEV onthuld bij het London Design Museum

2017     Range Rover SVAutobiography Long Wheelbase onthuld op LA Auto Show, leverbaar met de nieuwe PHEV-aandrijflijn en ook een opgewaardeerde 565 pk sterke supercharged V8-benzinemotor

2018     Een nieuwe 275 pk sterke 3,0-liter twin-turbo SDV6 dieselmotor vervangt de TDV6 3,0-liter

2018     Tweede generatie Range Rover Evoque komt op de markt

2020     Range Rover krijgt 3,0-liter zescilinder-in-lijn Ingenium-benzinemotor en MHEV-aandrijflijn, evenals een speciale Range Rover Fifty editie.

Range Rover wereldprimeurs

1971     De Range Rover wordt het eerste voertuig ooit getoond in het Louvre Museum in Parijs

1972     De Range Rover is het eerste voertuig dat de Darién Gap doorkruist

1979     Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste Parijs-Dakar rally

1985     Een op diesel aangedreven Range Rover ‘Bullet’ breekt 27 snelheidsrecords

1989     De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld uitgerust met ABS

1992     De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld uitgerust met elektronische tractiecontrole (ETC)

1992     De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld uitgerust met automatische elektronische luchtvering

2009     De Range Rover introduceert Adaptive Dynamics-systeem voor verdere optimalisatie van carrosserie- en rijcomfort

2012     Vierde generatie Range Rover is de eerste volledig aluminium SUV ter wereld

2014     All-Terrain Progress Control (ATPC) debuteert voor Range Rover en Range Rover Sport

Range Rover-expedities en -ritten

1971       Eerste heuvelklim wordt gewonnen door een Range Rover in Llangollen

1972       Een team van het British Army, geleid door majoor John Blashford-Snell, bevestigen de all-terrain-eigenschappen van de originele Range Rover wanneer zij in 1972 met twee auto’s van het noorden van Alaska naar het meest zuidelijke puntje van Argentinië rijden. Ze doorkruisen de beruchte Darién Gap – een dicht bos en moeras dat doorgang via de weg tussen centraal- en Zuid-Amerika onmogelijk maakt

1974       Een Range Rover rondt een west-naar-oost-expeditie door de Sahara-woestijn – 7.500 mijl (12.070 km)  in 100 dagen af

1977       Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse in de London-Sydney Marathon, een slopend, 30.000 kilometer lang evenement en de langste snelheidsrally voor auto’s ooit

1979/81   Een speciaal aangepaste Range Rover wint de allereerste Parijs-Dakar-rally en wint nogmaals in 1981

1985       De op diesel aangedreven Range Rover ‘Bullet’ breekt 27 snelheidsrecords, waaronder een dieselrecord voor een gemiddelde snelheid van meer dan 100 mph (161 km/u) gedurende 24 uur

Jaren ‘80 Bij de beroemde Camel Trophy wedstrijden uit de jaren ’80 en ’90 nemen Range Rovers, Series III Land Rovers, Defenders, Discovery’s en Freelanders het tegen elkaar op in de ‘Olympische Spelen voor 4x4’s’. Van de Amazone tot het Verre Oosten, Australazië, Afrika en Siberië evolueert de Camel Trophy van een inspannende rij-uitdaging tot tests van menselijk uithoudingsvermogen, met kajakken, bergbeklimmen en watersporten. 1981 (Sumatra); 1982 (Papoea-Nieuw-Guinea); 1987 (Madagaskar – met dieseluitvoeringen)

1989       Een karavaan van voor expeditie klaargemaakte Range Rovers doorkruist het meest veeleisende deel van de Continental Drive in Colorado, USA, die Land Rover de ‘Great Divide’ doopt

2003       In de G4 Challenge nemen teams het tegen elkaar op in het ultieme wereldwijde avontuur. Veeleisend 4x4-rijden en extreme avontuursporten worden gecombineerd met hoofdbrekende strategie. De deelnemers strijden tegen elkaar in vier weken lange etappes, van New York en de oostkust, Zuid-Afrika, West-Australië tot het Wilde Westen.

2006       Voor de tweede G4 Challenge leggen de deelnemers duizenden kilometers af door vier landen op twee continenten – Thailand, Laos, Brazilië en Bolivia – en ondersteunen daarmee Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen (IFRC)

2013       Range Rover Hybrid-prototypes bedwingen de epische Zijderoute naar India en reizen 9.950 mijl (16.013 km) van Solihull naar Mumbai als laatste afronding van de ontwikkeling

2014Een vloot Range Rovers en een Range Rover Classic reizen bijna 1.000 mijl (1.609 km) over een deel van de originele Great Divide-route om te vieren dat de expeditie 25 jaar geleden werd gereden

Land Rover specialiseert zich al sinds 1948 in het ontwerpen en produceren van authentieke vierwielaangedreven auto’s die zich onderscheiden door de grootste omvang van capaciteiten in hun respectievelijke segmenten. Daarbij neemt Land Rover zijn verantwoordelijkheid voor het milieu serieus. Onze activiteiten op dit gebied zijn gebundeld in ons Our Planet programma. Dit omvat duurzame productie, ontwikkeling van nieuwe technologie en de humanitaire activiteiten kennis verruimen en levenskwaliteit verbeteren. De assemblage van alle modellen gebeurt al sinds begin 2006 volledig klimaatneutraal. Zie www.landrover.nl/ourplanet voor meer informatie. Iedere nieuwe Land Rover heeft 3 jaar volledige fabrieksgarantie met een maximum van 100.000 km, 6 jaar carrosseriegarantie en uitgebreide 24-uurs hulpverlening bij pech onderweg voor een periode van 3 jaar.